Trafik i nyheterna Vecka 26

Välkommen till en samling av nyheter angående väg och trafik i Stockholmsområdet. Obs, detta är bara en övning i att sammanfatta artiklar för att få ut det mest relevanta som påverkar en som resenär. Se inte detta som en nyhetsrapportering.


Östlig förbindelse paxar hälften av bebyggelsen i Frihamnen

Om Östlig förbindelse byggs behövs hälften av området i Frihamnen för motorvägsuppfarter som annars kan planeras för annat helt enkelt.
“Ritar med tuschpennan” skriver Mitti som en del av ett citat från Jan Valeskog (S) där han uttrycker flera anledningar varför detta är problematiskt. Spårvägen är stoppad och byggrätter för 5-6 miljarder är då ej tillgängliga tills ett beslut tas.
Det är Trafikverket, en av 12 myndigheter som får klassificera ett riksintresse för staten. Detta går att ta tillbaka om så bestäms.
https://www.mitti.se/nyheter/ostlig-forbindelse-ligger-pa-is–sinkar-tusentals-bostader-6.3.191966.ef30b81822

https://www.mitti.se/nyheter/larmet-motorvag-kan-stoppa-ny-stadsdel-6.3.229385.19879c5467


Stockholm planerar öka takten av minskningen av bilkörning

enligt trafikborgarrådet Lars Strömgren (MP)

Biltrafiken minskar med 3% per år i centrala delar, 2% i yttre delar.
Åtgärder som läggs fram i artikeln.

  • Stombusslinje i västerort, söderort och 4:an ska få mer egna busskörfält. - Linje 4 undersöks om hela sträckan kan få egna bussfält.
  • Gamla stan blev en stadsmiljözon, 130 p-platser gav plats till gågator och ytor för gående.

I stadens medborgarpanel anger fler att de arbetar på distans. Samt att fler använder oftare andra färdmedel än bara kollektivtrafik för arbets och fritidsresor, framför allt cykel. För fritidsresor har även bilen ökat.

https://www.dn.se/sverige/mp-i-stockholm-utrymmet-for-bilar-ska-minska/


Spårväg Syd på gång igen?

M i Stockholm: Regeringen vill bygga Spårväg syd
“I förra veckan hölls ett möte mellan Stockholmspolitiker och statssekreteraren till infrastrukturministern, Johan Davidsson.” skriver DN.
S och MP kom inte på mötet eftersom finans och infrastrukturministrarna inte var på plats. I stället hölls mötet med bland annat Kristoffer Tamsons och Christofer Fjellner, bägge oppositionspolitiker i Stockholm. Båda indikerade att regeringen ville lösa eventuella problem. Båda berättade om att en gemensam röst för projektet behövs som är blocköverskridande.
Dock är detta baserat på vibes så inget bindande från regeringen än. - Dock allt smått kan växa sig stort till slut!
https://www.dn.se/sverige/m-i-stockholm-regeringen-vill-bygga-sparvag-syd/

Egen kommentar. Hoppas att flera byggföretag får bygga en liten bit på test, alternativt att hämta ett team som precis genomfört en byggnation av spårväg så att det inte blir samma problematik likt kistagrenen.


Det var allt för den här gången. Det jag lärt mig från denna gång är att

  • Finanser är komplicerade.
  • Biltrafiken har en enorm påverkan på vardagen som inte riktigt märks eftersom det hänt så gradvis. - En hel stadsdel väntar på ett svar från ett projekt som lagts på is.
  • SL har tappat arbets & fritidsresande med lokaltrafiken enligt Stockholms medborgarpanel.

Förbättringar till nästa gång:

  • Rapportera vem som sade vad på ett tydligare sätt.
  • Svårt att prioritera vad som är det viktigaste från artiklarna utan att ta med allt. Alla är så välskrivna redan.
  • Få ut det i tid. :)