• Dannebot@leddit.danmark.partyOPMB
    link
    fedilink
    Svenska
    arrow-up
    1
    ·
    9 months ago

    singingthesongof at 2024-01-19 11:33:35+00:00 ID: kikpcgv


    Transportstyrelsen har ju precis tagit beslut i saken. Om det beslutet nu är fel enligt lagstiftaren ligger det på lagstiftaren att justera lagen.

    Då blir nästa fråga om lagstiftaren ska låta avhålla sig från att utföra sitt jobb endast för att det föreligger en konflikt på marknaden.

    Det är vad jag tycker är anmärkningsvärt med uttalandet.

    • Dannebot@leddit.danmark.partyOPMB
      link
      fedilink
      Svenska
      arrow-up
      1
      ·
      9 months ago

      Tjaeng at 2024-01-19 11:37:05+00:00 ID: kikpo7y


      Fast nu var det ju inte lagstiftaren som uttalat sig om att ”kryphålet” används på ”fel” sätt. Vi har ingen aning om vad lagstiftarens intention är, om den nu varit något annat än ”Transportstyrelsen får utfärda författningar inom sitt ansvarsområde”.

      Vore tvärtom jävligt anmärkningsvärt om Riksdagen går in och lagstiftar kring detaljregler på det sättet under pågående konflikt.

      • Dannebot@leddit.danmark.partyOPMB
        link
        fedilink
        Svenska
        arrow-up
        1
        ·
        9 months ago

        singingthesongof at 2024-01-19 11:39:46+00:00 ID: kikpx3c


        Nej, det är IF Metall. Men som jag skrev tycker jag det är ett anmärkningsvärt uttalande från IF Metall. Lagstiftarens roll är att stifta lag, oavsett om det pågår en konflikt eller inte på marknaden. Om lagstiftaren anser att en lag nyttjas på felaktigt sätt ska de i mitt tycke givetvis ändra på lagen. Att invänta att en atbetsmarknadskonflikt upphör innan man ändrar på lagen är ju snarare ett ställningstagande i konflikten.

        Som sagt, tror inte lagstiftaren motsätter sig att ersättningsskyltar används på detta sättet, men om de gör det bör de givetvis täppa till hålet.

        • Dannebot@leddit.danmark.partyOPMB
          link
          fedilink
          Svenska
          arrow-up
          1
          ·
          9 months ago

          MrOaiki at 2024-01-20 05:41:03+00:00 ID: kipc5oa


          Men det är ju inte fel på lagen. Den är ju på intet sätt skriven för att vara ett fackligt verktyg, den är skriven för att företag och privatpersoner ska få sina registreringsskyltar. Om något så bör lagstiftarna ändra lagen så att upphandlade avtal inte kan vara en ursäkt för att myndigheter inte utför sitt uppdrag. Regionen i Stockholm bör inte kunna skylla på MTR för att bussar och tvärbanorna inte går som de ska, det bör åligga regionen att att åtgärda. På samma sätt bör Transportstyrelsen inte kunna hänvisa till ramavtal med PostNord när myndighetens uppdrag att leverera skyltar inte följs.