Efter Konsumentverket satt stopp för försäljning av Hövding-hjälmar har företaget nu ansökt om konkurs.

Berättelsen om svenska hjälmtillverkarna Hövding lider mot sitt slut. Företaget har producerat airbag-hjälmar sedan 2011, men i våras uppdagades det att senaste modellen Hövding 3 skeppats med undermålig kvalitet. Detta ledde till att Konsumentverket började granska produkten och där det upptäcktes att hjälmen inte uppfyllde säkerhetskraven.

Det är exempelvis inte visat att utrustningen aktiveras och ger en tillräcklig stötabsorption vid fordonshastighet överstigande 20 km/h. Vid EU-typkontrollen har skyddets funktion vid fordonshastighet överstigande 20 km/h inte provats alls. – Konsumentverket till SVT

Konsumentverket satte temporärt stopp för försäljning av hjälmen, vilket överklagades av Hövding. I Förvaltningsrätten gick Hövdings överklagan igenom och säljstoppet togs bort. De ekonomiska skadorna från säljstoppet har dock varit så påtagligt att Hövding nu beslutat att kasta in handduken.

Den uppkomna skadan av Konsumentverkets agerande är dock så omfattande att styrelsen inte ser att det finns en grund för att driva bolaget vidare. – Hövding

Säljstoppet i försäljning är dock inte den enskilda anledningen till konkursen. Företaget har gått med förlust sedan start och förra året landade resultatet på 68 miljoner kronor i förlust.

Vad som kommer hända med Hövdings personliga airbags i framtiden återstår att se. Troligtvis kommer ägandeskapet av patent kring hjälmarna överlåtas innan konkursen går igenom, vilket möjliggör för annat bolag att lansera egna uppblåsbara hjälmar.

  • balp
    link
    fedilink
    arrow-up
    4
    ·
    1 year ago

    När de började strunta i de brister och risker som fanns i den senaste generationen av hjälmen. Billigt produktion var viktigare än kundernas säkerhet vägrade byta och lösa defekter kändes det som bolagets dagar var räknade. Skall man sälja en säkerhets produkt, speciellt något nytt måste man sätta säkerhet och kvalitet relativt högt på prioriteringarna.