Inför avgifter på fossilbilar och gör Stockholms innerstad till en ultralåg utsläppszon. Förslaget kommer från marknadsliberala tankesmedjan Timbro, som vill se hårdare reglering på bensin- och dieselfordon. – Låt förorenaren betala så att vi får renare luft i Stockholm, säger PM Nilsson, vd för Timbro.
2025 blir bara underligare och underligare. Timbro med ett renodlat bra förslag? Vad är haken?
Haha jo… Fast det hade varit nice om någon plan började med “styr upp kollektivtrafiken, sänk biljettpriserna, gör pendelparkering mer attraktivt” ist. för att fokusera på att göra livet surare för bilister.
Lägre biltrafik bidrar direkt till högre prestanda i kollektivtrafiken då framkomligheten för bussar ökar.
Sen blir stadsmiljön trevligare för de som faktiskt bor inuti staden och inte kör bil runt där. I många fall är risken från bilister ett stort hinder för mindre våghalsiga cyklister att använda det som transportmedel - se Paris för ett gott exempel om hur cyklisterna kommer fram när man begränsar bilismen i städerna.
Haha jo… Fast det hade varit nice om någon plan började med “styr upp kollektivtrafiken, sänk biljettpriserna, gör pendelparkering mer attraktivt” ist. för att fokusera på att göra livet surare för bilister.
Lägre biltrafik bidrar direkt till högre prestanda i kollektivtrafiken då framkomligheten för bussar ökar.
Sen blir stadsmiljön trevligare för de som faktiskt bor inuti staden och inte kör bil runt där. I många fall är risken från bilister ett stort hinder för mindre våghalsiga cyklister att använda det som transportmedel - se Paris för ett gott exempel om hur cyklisterna kommer fram när man begränsar bilismen i städerna.