• GissaMittJobb@lemmy.ml
    link
    fedilink
    arrow-up
    4
    arrow-down
    1
    ·
    2 days ago

    Lyssna på vad platsen säger till dig när det är svårt att köra bil där, och kör inte bil där. Ta kollektivtrafik eller cykla. Bilar hör inte hemma i städer.

    • ffhein@lemmy.world
      link
      fedilink
      arrow-up
      2
      ·
      2 days ago

      Det är säkert ett allmänt vettigt råd, men kan det vara så att du tolkat “det är svårt att köra bil i Göteborg” som att det handlar om att köra omkring i innerstan? Jag tar alltid kollektivtrafiken eller cykel när det är möjligt, men jag håller absolut med kritiken om att det är svårt att köra i Göteborg, och “…dåligt skyltat på vägarna, och att man tvingas kasta sig mellan filer.” är exakt det jag också tänkt är problemet. Ibland behöver man ta bilen, och speciellt innan man hade GPS i mobilen så kunde det vara en mardröm att hitta rätt i staden som ovan förare.

      • GissaMittJobb@lemmy.ml
        link
        fedilink
        arrow-up
        1
        ·
        2 days ago

        Jag har inte kört bil i Göteborg, så jag kan inte svara specifikt för just Göteborg. Däremot har jag kört bil i Stockholm (och på andra mindre orter) - det är betydligt mer komplext att köra i tät stadsmiljö. Jag tror dock inte att det är motiverat att förenkla det, då förenklingarna i regel leder till högre hastigheter och därmed ökade risker för mindre skyddade trafikanter (fotgängare/cyklister), samt uppmuntrar till högre bilvolymer vilket förutom att också öka risken leder till försämrade tider inom kollektivtrafiken.

        • ffhein@lemmy.world
          link
          fedilink
          arrow-up
          2
          ·
          1 day ago

          Hela poängen med artikeln är ju att det är värre att köra bil i Göteborg än Stockholm och resten av landet :) Här är ett exempel på ett ställe som jag tycker är ovanligt dåligt designat.

          Från att ha varit 3 filer som går “rakt fram” mot norrut E6 Oslo så måste man helt plötsligt ligga i exakt rätt fil för att inte riskera att bli fast på en väg som går flera kilometer i fel riktning innan man får en chans att vända. Inget som hjälper en att hitta inom staden, utan man är helt beroende av att veta var ens mål ligger i förhållande till andra städer. Har för mig det är 70 där, men oftast går trafiken i 90 så man har inte många sekunder att fundera, och samtidigt blir det förstås rätt kaotiskt när alla som turister etc. inser att de ligger i fel fil samtidigt. Det hela blir ännu värre av att vägen är slingrig med dålig sikt framåt och det är tätt mellan påfarter och avfarter. Ofta är på- och avfarterna ofta kombinerade, dvs. en parallel väg blir en extra fil ett par hundra meter, så vissa bilar vill byta in i den på samma gång som andra försöker komma därifrån.

          För ca 10 år sedan körde jag den här vägen varje dag till och från jobbet. Då lärde jag mig förstås vilken fil jag skulle ligga i redan innan skyltarna kom, men kaoset när alla ska byta samtidigt var ett ständigt stressmoment. På sommaren när mycket turister kör genom staden var det ofta stopp varje vecka pga. olyckor, men jag tror inte det fick så många att välja kollektivtrafiken. I mitt fall så tog det 10 minuter med bil när jag lyckades komma iväg innan rusningstrafiken, 20-40 minuter om jag fastnade i köerna, jämfört med 75 minuter per resväg om jag skulle ta bussen (2 byten). Att lägga över 2 timmar om dagen på att åka buss var aldrig ett aldrig ett alternativ, men som tur var lyckades jag hitta ett jobb i ett område med bättre kommunikationer så småningom.

          • GissaMittJobb@lemmy.ml
            link
            fedilink
            arrow-up
            2
            ·
            1 day ago

            Just det där scenariot är bekant för mig från de gånger jag kört Essingeleden.

            God kollektivtrafik kräver investeringar som kvävs när pengarna istället läggs på att bygga sexfiliga motorvägar som är tänkta att korsa landets mest tätt bebyggda områden, där kollektivtrafik vore som allra mest effektivt.

    • IcebladeOP
      link
      fedilink
      arrow-up
      2
      ·
      2 days ago

      Det tragikomiska i sammanhanget är att det ofta är smidigare att resa med bil även på de platser i Sverige där det är svårt.

      Hade önskat att det fanns möjlighet att integrera mellan bil& kollektivtrafiken bättre för att få det bästa av båda världar.

      • GissaMittJobb@lemmy.ml
        link
        fedilink
        arrow-up
        1
        ·
        2 days ago

        Ja, dessvärre är Stockholm ett undantag till regeln för hur pass väl utformat transportsystemet är på orter i Sverige.

        Personligen är jag intresserad av kombinationen cykel+tåg, som är populär i Nederländerna på många platser. Den skulle vi kunna dra nytta av. Dock behöver investeringar i tåg öka väldigt dramatiskt, vilket inte har hänt på mycket länge oavsett vilken regering vi haft.

        • IcebladeOP
          link
          fedilink
          arrow-up
          1
          ·
          1 day ago

          Tror inte det är rimligt tyvärr. Visst går det sommartid med cykel & buss. Det ser även jag som bilist att fler väljer då, men så fort vädret blir sämre ska många cyklister och kollektivåkare helt plötsligt köra bil igen. Inte något jättebra recept när alla dessa då orutinerade personer kommer ut i trafiken med bil när välaget är som sämst. Blir direkt olyckor, köer & avåkningar.

          Fick jag välja skulle jag nog vilja ha bra pendlarparkeringar med regelbunden kollektivtrafik, men de avgiftsbeläggs, krymps & tas bort.

          • GissaMittJobb@lemmy.ml
            link
            fedilink
            arrow-up
            1
            ·
            1 day ago

            Här i Stockholm är det nog väldigt få som väljer att börja köra bil efter att ha pendlat med buss innan. Att cykla mindre under vintern är naturligt, men jag skulle nog tro att många cyklister blir kollektivtrafikanter istället under vintern, eller jobbar hemifrån om möjligt.