Den 26 mars 2024 byggde Volvo sin sista dieselbil. Med det avslutades en 45 år lång historia. Här sammanfattar vi utvecklingen i en tidslinje, med start 1978.

Året 1978 var ett omvälvande år. Dels var det året då prideflaggan kom till och dels var det hösten som Sveriges hittills mest framgångsrika Formel1-förare, Ronnie Peterson omkom. Men det var även året som världens första sexcylindriga dieselmotor i en personbil introducerades. Och detta i en Volvo.

Följ med på en genomgång av Volvos 45-åriga dieselhistoria, från 1979 till 2024.

1978: Volvos först diesel är en världsnyhet


Volvo 244 GL D6 Volvo Cars

Hösten 1978 lanserade Volvo för första gången en bil med dieselmotor från fabrik. Motorn fanns med som en del i modellprogram 1979 och av kostnadsskäl var den utvecklad tillsammans med Volkswagen.

Motorfamiljen utvecklades i flera versioner med fyra-, fem- och sex cylindrar varav Volvo hade ensamrätt på att använda den sistnämnda.

Motorn, kallad D24, var en världsnyhet då det var den första sexcylindriga dieselmotorn i en personvagn. Storleksmässigt var motorn på 2 383 kubik och effekten man kunde få ur den var på 82 hästkrafter.

De svenskar som ville köra på diesel hade alternativen 244 GL och 245 GL att välja på. Bakpå bilen återfanns tillägget D6 som visade att man körde den sexcylindriga.

1984: Renaultdiesel under huven


Volvo 360 GLE

När Volvo breddar motorutbudet i sin 300-serie tar en Renault-utvecklad dieselmotor plats under huven.

Serien, som introducerades på 70-talet och som utvecklade sav gamla DAF-gänget, hade för modellår 84 två nyheter. Det ena var sedanmodellen och det andra var dieselpjäsen D16.

2001: Första egenutvecklade dieselmotorerna


Efter millennieskiftet lanserade Volvo sin första egenutvecklade dieselmotor. Volvo Cars

Efter över 20 år med dieselmotorer i sina modeller är det äntligen dags för Volvo att ”ta hem” dieseln. Då lanserar tillverkaren sina första egenutvecklade motorer. Insikten nu är att det är ”en ren överlevnadsfråga” att kunna erbjuda en bra diesel i Europa.

De nya motorerna tar plats i modeller S80, V70 och S60 och tillverkningen ska ske i Skövde där man investerar 200 miljoner för den nya produktionslinjen. Runt 50 000 dieslar räknar man med att bygga, skriver Ny Teknik då.

2004: Första Volvo-dieseln under halvlitern


S40 med dieselmotor och manuell växellåda var första ”halvlitersbilen” för Volvo Volvo Cars

Till modellår 2004 breddar Volvo sitt motorprogram för S40/V50. Nytt är att de går att få med 1,6-liters dieselmotor och kombinerar man denna med en manuell låda i S40 innebär det en rekordsnål Volvo. J

ajamensan, i dessa fall går det officiellt att köra bilen på 0,49 l/mil.

2005: Ny generation dieselmotorer

Efter fyra år i tjänst kommer en ny serie femcylindriga dieselmotorer. Det nya är att man har bytt turboaggregat samt vidareutvecklat insprutningssystemen. Partikelfilter är standard och motorerna uppfyller nu Euro 4. En nog så viktig sak för konsumenter är att de tekniska förändringarna innebär att serviceintervallet förlängts avsevärt.

2009: Nya dieslar ”bäst i klassen”


Volvo V50 D5 Volvo Cars

Nu är det dags igen med två nyutvecklade dieselmotorer. Båda är femcylindriga turbodieslar där 2,4D är insteget med 175 hästkrafter och 420 Nm och D5 har dubbelturbo och 205 hk med 420 Nm.

Själv skriver Volvo att det enda motorerna delar med föregående generation är D5-beteckningen. Tekniska lösningar som lyfts fram är sekventiell dubbelturbo, keramiska glödstift och piezoelektriska bränslespridare.

Allt sammantaget innebär det att modellen S80 kan köras till 0,62 l/mil och med ett utsläpp på 164 g CO2/km. Det här gjorde att Volvo ansåg att de kunde göra anspråk på titeln ”bäst i klassen”.

2012: Första diesel-laddhybriden


Volvo laddhybrid Volvo Cars

2012 kom Volvo med en världsnyhet. Tillverkaren kombinerade batterier och elmotor med en dieselmotor. Maxeffekten skrevs till 215 + 70 hästkrafter och vridmomentet låg på 600 Nm.

Enligt den dåvarande körcykeln skulle bilen få en förbrukning på 0,18 l/mil. Det var tillräckligt för att modellen skulle anses vara kandidat som årets miljöbil vid bilsalongen i New York.

2013: I-art


I-Art Volvo Cars

När den nya motorgenerationen Driv-e lanseras introducerar Volvo en ny teknik de menar är världsledande. Denna kallades för ”i-Art” (det var på den tiden alla företag namngav sina innovationer à la Apple) och det nya var att motorerna genom återkoppling av trycket i samtliga bränslespridare kunder anpassa insprutningen i var och en av cylindrarna.

– Man kan beskriva vår ökning av trycket till exceptionella 2 500 bar tillsammans med införandet av I-Art som nästa steg i en revolution för dieselmotorer. Det är ett genombrott som kan jämföras med när vi uppfann lambdasonden för katalysatorn 1976. Ytterligare en unik uppfinning för personbilar från Volvo, säger Derek Crabb, som då ansvarade för drivlineutvecklingen.

2018: Avtrappningen – ”Vår framtid är elektrisk”

När den nya generationen av S60 lanseras 2018 är en av nyheterna är att det blir den första Volvon på länge som inte kommer kunna fås med dieselmotor. Ett beslut som dåvarande chefen, Håkan Samuelsson kommenterar:

– Vår framtid är elektrisk och vi kommer inte längre att utveckla en ny generation dieselmotorer.

Beslutet är kaxigt, inte minst med tanke på att diesel utgör majoriteten av försäljningen i Europa vid den här tiden.

2023: ”End of diesel”

Ett steg i linje med den lanserade målsättningen. På Climate Week hösten 2023 meddelar Volvo att man kommer sluta tillverka dieselbilar i början av 2024. Volvo Cars är den första traditionella tillverkare som tar beslutet och vd Jim Rowan uttrycker förhoppningar om att andra ska följa efter.

2024: Sista dieselbilen byggd


Volvo Cars sista dieselbil, en XC90 B5, rullar av bandet på Torslandafabriken 26 mars 2024. Volvo Cars

26 mars rullar den sista Volvobilen med en dieselmotor i ut från fabriken. Bilen, en XC90 B5, åker direkt från Torslandafabriken till museum.

#industri #volvo-cars #bilar #elbilar #diesel