• Dannebot@leddit.danmark.partyOPMB
    link
    fedilink
    Svenska
    arrow-up
    1
    ·
    7 months ago

    Randomswedishdude at 2024-03-27 16:46:27+00:00 ID: kwtl4jf


    Diesel kontra bensin har både för och nackdelar.

    Diesel är mer energieffektivt, och en dieselmotor har lägre bränsleförbrukning och därmed också lägre CO2-utsläpp.

    Däremot har diesel högre andel utsläpp av sotpartiklar och oförbrända kolväten, vilket är allra tydligast vid korta bilresor, innan motor och katalysator uppnått optimal temperatur för fullständig förbränning.

    Där har bensinen en fördel, då en bensinbil inte har fullt lika skitiga utsläpp med kall motor. Skitiga, ja, men inte lika skitiga.

    Under längre resor så är dieseln däremot betydligt bättre tack vare sina lägre CO2-utsläpp, speciellt med moderna avgasreningssystem och återcirkulation av avgaser och sotpartiklar vilket reducerar nackdelarna.

    Kort sagt kan man säga att diesel är bättre ur global synpunkt, lägre CO2-utsläpp, medan bensin är något bättre ur lokal synpunkt, med mindre utsläpp i närmiljön.

    Men det beror också på om du främst kör korta resor lokalt, eller pendlar längre avstånd.

    Det är inte så enkelt som att “diesel = jättedåligt” och “bensin = mindre dåligt”, utan det beror helt på körmönster.

    Sedan har dieselmotorn också en fördel i att den samtidigt är enklare att köra med flera olika typer av alternativa fossilfria bränslen. HVO, RME, FAME, m.m. vilket kan framställas ur restprodukter från bl.a skogs- och livsmedelsindustrin. En bensinmotor kan du eventuellt köra med E85, men E85 innehåller fortfarande en hög inblandning fossil bensin.