Mångmiljardböter och uppdelade företag kan bli följden när EU spänner musklerna mot de globala techjättarna. Nu varnas för “atombomber” snarare än parkeringsböter mot bolagen.

Nästan på rekordtid förhandlade EU-maskineriet härom året igenom sina två stora nätlagar – tjänstelagen DSA och marknadslagen DMA.

“Från och med nu förändrar vi onlineutrymmet över hela världen. Tack vare DMA garanterar vi rättvis konkurrens, bekvämare läge för konsumenterna och nya möjligheter för småföretagen”, stoltserade Ivan Bartos, digitaliseringsminister i ministerrådets dåvarande ordförandeland Tjeckien när lagen definitivt blev klar i juli 2022.

Nu träder de nya reglerna i kraft.

Höga böter

DMA är regelverket för hur de allra största plattformarna ska hantera konkurrensen utan att det blir orättvist. Nu ska de inte lika enkelt kunna favorisera sina egna produkter och automatiskt styra vidare den som startar webbläsare, handlar eller vill ladda ner en app.

EU-kommissionen varnar för tuffa smällar vid felsteg. DMA öppnar för böter på motsvarande upp till 20 procent av bolagens globala omsättning, vid upprepade förseelser. I exempelvis Microsofts fall skulle det därmed i värsta fall kunna handla om drygt 500 miljarder kronor.

– Företag som visar sig inte göra rätt kommer att drabbas av hårda sanktioner, lovar inremarknadskommissionären Thierry Breton i en intervju med nyhetsbyrån AFP.

Apple krävs på miljarder

En fingervisning gavs i måndags då Apple krävdes på cirka 20 miljarder kronor i ett tidigare fall för konkurrensbrott om musikströmning. En jättesumma för de flesta – men bara 0,5 procent av omsättningen. Och dessutom en siffra som i avskräckande syfte höjdes rejält för att enligt EU:s konkurrenskommissionär Margrethe Vestager inte bara ses som en “parkeringsbot”.

Företagen kan framöver också beordras att sälja av delar av sig själva, vilket beskrivits som rena “atombomben”.

EU-kommissionen gör sig nu redo att agera inför torsdagens ikraftträdande – men tar ännu inte ut några segrar på förhand.

– Allt i DMA kommer inte att fungera från dag ett. Jag har varit här i tio år och sett ganska många konkurrensfall och ganska mycket kreativitet när det gäller att ta sig runt våra regler, konstaterade Vestager i måndags.

Fakta

Det här är DMA

Digital Markets Act (DMA) är ett EU-regelverk riktat mot grindvakter (gatekeepers).

De första bolagen som utsågs den 6 september är de amerikanska teknikjättarna Alphabet (Google), Amazon, Apple, Meta och Microsoft, liksom kinesiska Bytedance (Tiktok).

Listan väntas snart bli utökad, av exempelvis Booking och X (tidigare Twitter).

Enligt DMA måste jättarna ge affärsanvändarna tillgång till data, låta dem teckna avtal med slutkund utanför jättarnas plattformar, samt i vissa fall tillåta tredjepartsaktörer att samverka med de egna tjänsterna.

Jättarna får inte heller favorisera egna produkter rankningsmässigt, eller hindra kunder att avinstallera förinstallerad mjukvara, eller samla data utanför kärnplattformen utan medgivande.