Jag ville posta denna karta jag hittade på /r/stockholm då jag har tankar om den, och inte har Redditkonto.
Det första som slår mig är att OP valt att stänga så många stationer.
Näsbyparkslinjen: Vendevägen, Altorp och Lahäll vill OP stänga, det kommer leda till sämre service till ytterst liten besparing. Näsbyparkslinjen är redan så lågt trafikerad att vinsten med att stänga dem kan allvarligt diskuteras
Österskärsgrenen: Bråvallavägen, Täljö och Österskär vill OP stänga, Bråvallavägen kan jag väl se en anledning till, men att stänga Täljö just när området nyligen börjat växa upp är korkat, stationen är nödvändig för att området ska kunna växa, Österskär vill OP stänga för att ge plats åt en kommande Norrtäljegren, den kommer jag diskutera lite senare, jag är inte helt anti det, men konceptet som OP ritat det är dumt.
Kårstagrenen: Molnby, Lindholmen, Frösunda, Ekskogen och Kårsta vill OP stänga, detta är dumt, just nu må dessa stationer vara lågtrafikerade, men de genererar en dragkraft till områdena, att stänga hela grenen efter Ormsta är mycket kortsiktigt, RB ger områdena möjlighet att utvecklas mer och locka nya invånare.
OP vill bygga en Norrtäljegren från Tunagård, vilket är ett intressant koncept, men dålig planering. Tunagård ligger efter en kraftig sydlig sväng med en vik precis där en sväng nord ost skulle behöva anläggas, detta skulle kraftiga öka kostnaderna, med ytterst marginell vinning.
Mitt förslag är att bygga upp gamla Rimbogrenen, banvallen är i mångt och mycket kvar, så relativt lite arbete skulle krävas, från rimbo kan de sedan kika på en gren mot Norrtälje, orginalstationen kommer inte kunna används då en är helt överbyggd, men både Rimbo och Norrtälje skulle må bra av järnväg igen, och att dra den från Kårsta skulle nog vara billigast.
Jag ville posta denna karta jag hittade på /r/stockholm då jag har tankar om den, och inte har Redditkonto.
Det första som slår mig är att OP valt att stänga så många stationer.
Näsbyparkslinjen: Vendevägen, Altorp och Lahäll vill OP stänga, det kommer leda till sämre service till ytterst liten besparing. Näsbyparkslinjen är redan så lågt trafikerad att vinsten med att stänga dem kan allvarligt diskuteras
Österskärsgrenen: Bråvallavägen, Täljö och Österskär vill OP stänga, Bråvallavägen kan jag väl se en anledning till, men att stänga Täljö just när området nyligen börjat växa upp är korkat, stationen är nödvändig för att området ska kunna växa, Österskär vill OP stänga för att ge plats åt en kommande Norrtäljegren, den kommer jag diskutera lite senare, jag är inte helt anti det, men konceptet som OP ritat det är dumt.
Kårstagrenen: Molnby, Lindholmen, Frösunda, Ekskogen och Kårsta vill OP stänga, detta är dumt, just nu må dessa stationer vara lågtrafikerade, men de genererar en dragkraft till områdena, att stänga hela grenen efter Ormsta är mycket kortsiktigt, RB ger områdena möjlighet att utvecklas mer och locka nya invånare.
OP vill bygga en Norrtäljegren från Tunagård, vilket är ett intressant koncept, men dålig planering. Tunagård ligger efter en kraftig sydlig sväng med en vik precis där en sväng nord ost skulle behöva anläggas, detta skulle kraftiga öka kostnaderna, med ytterst marginell vinning.
Mitt förslag är att bygga upp gamla Rimbogrenen, banvallen är i mångt och mycket kvar, så relativt lite arbete skulle krävas, från rimbo kan de sedan kika på en gren mot Norrtälje, orginalstationen kommer inte kunna används då en är helt överbyggd, men både Rimbo och Norrtälje skulle må bra av järnväg igen, och att dra den från Kårsta skulle nog vara billigast.