• jmqv
    link
    fedilink
    arrow-up
    4
    ·
    1 year ago

    De nationella proven är på väg att bli digitaliserade, vilket är ett första steg till att få dem centralt rättade. Problemet är dock att även om NP ska ”särskilt beaktas” vid betygsättning så ska inte NP utgöra hela underlaget - då hade det varit ett s.k. Slutprov, och det har vi inte.

    NP ska fungera ungefär som en kompass, som pekar mot ett betygsteg, men det är inte detsamma som att NP=slutbetyg. Detta upplägg tycker jag personligen är bra, då det tillåter att man har en ”dålig dag” när det är NP, för man har visat kunskapen på andra sätt, vid andra tillfällen. Samtidigt är det samma upplägg som gör att friskoleelever kan få frikostigt utdelade, koncerngynnande betyg trots att NP pekar åt ett helt annat håll…

    • Anemia@lemmy.world
      link
      fedilink
      arrow-up
      3
      ·
      1 year ago

      NP skulle kunna vara en baseline. Till exempel så skulle det kunna vara så att skolan i helhet måste ligga inom ett visst antal procent ifrån samma betygssnitt som de skrivit på NP, och om skolan inte följer detta så triggar det automatisk tillsyn. Sen blir det upp till skolan hur de själva väljer att uppfylla de kraven, men över ett tillräckligt stort antal elever så är ju sannolikheten väldigt låg att alla skulle haft en “dålig dag”.

    • backgroundcow@lemmy.world
      link
      fedilink
      arrow-up
      2
      ·
      1 year ago

      Det man skulle vilja ha är offentligt publicerad statistik på skolors glidande medelvärde i skillnad mellan satta betyg och NP-resultat i respektive ämne. Sedan skulle intagning till universitet mm. korrigera elevers betyg med denna skillnad. Det skulle driva på skolorna att själva agera mot glädjebetyg och få duktiga och ambitiösa elever att medvetet söka sig till skolor med hårdare betygssättning.