Inga artiklar om det här på engelska eller svenska hittills. Summering från två artiklar på nederländska (här och här):
Förra veckan meddelade brandkåren i Amsterdam stadsborna att läsa en stormvarning på sitt Twitterkonto, men under perioden var Twitter stängd för utloggade användare. Brandkåren var inte medveten om Twitters policyändringar. “Vi kontrollerar inte varje dag att allmänheten har möjligheten att läsa våra tweets”, säger brandkårens talesman.
Nu ges uppdateringarna ut på en liveblogg på hemsidan för Amsterdams kommun.
I fredags skapade den nederländska regeringen en Mastodon-instans på domänen social.overheid.nl, som är en subdomän av regeringens officiella domän. “Instansen är inte officiellt i bruk än. Vänligen ha tålamod”, skriver instansens adminkonto.
Instansen förhåller sig till statliga regler och använder en lista över begränsade och upphävda instanser vars medlemmar inte får interagera med instansen. Instansen är avsedd för statliga myndigheter och inte enskilda tjänstemän.
“Regeringen kommer att använda Mastodon-instansen från och med denna månad”, skriver landets statssekreterare för digitalisering. Instansen förväntas bli “ett värderingsdrivet alternativ till social media” för statliga konton. “Den ska överlätta regeringens övergång till att bruka konkreta alternativ.”
Jag håller med, men tror knappt att med den kompetens vi ser från offentligt regi gällande IT i Sverige, så kommer det inte ske förrän ett generationsskifte.
Jag väljer <hopium> och vill tro att alla statliga myndigheter i Västeuropa är lika okunniga med teknologi, så när Tyskland och Nederländerna har ställt sig upp blir det inte långt innan Sverige följer efter. </hopium>