Ytterligare ett inslag av dumheter från regeringens sida. Efter att ha slaktat investeringar i alternativa resmedel försöker man nu indirekt uppmuntra till mer biltrafik. Vedervärdigt, i vanlig ordning.

  • hanke
    link
    fedilink
    arrow-up
    15
    arrow-down
    2
    ·
    1 year ago

    Uppmuntran till mer biltrafik genom att låta sämre förare ut på vägarna. De gör fel sak och de gör det på fel sätt.

  • Victor
    link
    fedilink
    arrow-up
    10
    arrow-down
    1
    ·
    1 year ago

    Billigare är klart behövligt. Lättare kan helt klart diskuteras. Har flertalet bekanta som inte borde ha fått körkort.

  • Tuss@lemmy.world
    link
    fedilink
    arrow-up
    5
    ·
    1 year ago

    Jag kan hålla med om att priset för körkortet är alldeles för dyrt.

    Men resten får de nog tänka om lite.

  • BakedGoods@sh.itjust.works
    link
    fedilink
    arrow-up
    7
    arrow-down
    2
    ·
    1 year ago

    Det är redan för lätt att ta körkort. Alla svar på teoriprovet står i boken så där är det bara att lära sig läsa så har man halva inne (sen att körskolorna säljer sina egna övningstester med frågor som inte kommer på provet är en annan sak). Inte för att man har något behov av bil i vardagen om man bor i Stockholm dock. Hyr en kanske var tredje månad om man måste fixa nått. Annas är elcykel + lokaltrafik sjukt mycket smidigare, billigare och smartare.

    • borstis@lemm.ee
      link
      fedilink
      arrow-up
      4
      ·
      1 year ago

      Jag har ingen uppfattning om hur lätt det är att klara sig nuförtiden, men är det inte rimligt att svaren till provet finns i boken?

      • BakedGoods@sh.itjust.works
        link
        fedilink
        arrow-up
        6
        ·
        1 year ago

        Jo så jag undrar vad det är som är så svårt för vissa? Språket antagligen. Gymnasieelever kan ju varken läsa eller skriva längre sen friskolorna tog över.

      • Lysol@lemmy.world
        link
        fedilink
        arrow-up
        6
        arrow-down
        1
        ·
        1 year ago

        Newsflash: jag bor i en by utanför en håla på 3000 invånare och 75 % av mina resor gör jag med en lådcykel. Till jobbet tre mil bort kan jag åka buss utan problem.

        • Tuss@lemmy.world
          link
          fedilink
          arrow-up
          3
          ·
          1 year ago

          Problemet där jag bor som kommunen och lokala bussbolaget inte lyssnar på är att många av de som faktiskt jobbar runt om stan börjar långt innan bussarna går och slutar långt efter att bussarna går.

          Vi har ett överflöd av fabriker och krogar så de flesta börjar innan första bussen går och slutar långt efter sista bussen och långt före sista bussen.

          T.ex. ett av skiftlagen vid en av fabrikerna antingen börjar eller slutar 04-05 har man tur går första bussen 05. Sista bussen går 23.

          Förr så bodde jag drygt en mil bort från stan och på vintern så var jag tvungen att vänta 3h efter jobbet på tågstationen för att ta första bussen hem.